Brings hållbarhetschef: ”Politiken är för långsam – näringslivet har tagit ledartröjan”.
Har näringslivet sprungit förbi politiken i omställningsarbetet? Det menar Catherine Löfqvist som är hållbarhetschef på logistikföretaget Bring: ”Det är som om myndigheterna inte hänger med alls i att vi har – och måste ha – ett helt annat tempo idag än förr. Politiken måste ställa snabbhetskrav på utredare och remissinstanser.”
Brings illgröna fordon är en allt vanligare syn på svenska vägar. Kanske är varumärket mer känt än det faktum att bolaget ägs av norska posten och har totalt 13 000 anställda.
– Vi jobbar stenhårt med hållbarhet, säger Brings svenska hållbarhetschef Catherine Löfqvist.
– Men det är frustrerande när vi och andra i näringslivet skulle kunna gå mycket fortare fram men stoppas av långsamhet och byråkrati som inte förstår att det är bråttom.
Cathrine menar att den tekniska utvecklingen ofta skett TROTS och inte TACK VARE lagar och regelverk. Tiden när företag kunde skriva en miljöpolicy och klappa sig själva på axeln är förbi. Nu inser direktörerna att om de inte arbetar för klimatfrågan på allvar så kommer krisen – och det vet både kunder och investerare. Dessutom måste man idag ha ett bra hållbarhetsarbete för att locka bra personal.
– Politiken säger att de förstår – men när de väl kommer med en lag så har näringslivet redan sprungit förbi och är vid nästa hinder.
– Först nu börjar det till exempel dyka upp solpaneler på taken på de stora lagerbyggnaderna vi ser längs vägarna. Men detta trots att myndigheterna satt upp regelverk som gör det komplicerat och dyrt att ha större installationer – man har inte hängt med.
– Det handlar väldigt sällan om att dela ut pengar eller stöd – utan om att vara med i matchen och ta bort hinder.
Ett annat exempel rör de lätta lastbilarnas viktgränser.
– Gränsen för att köra en bil med vanligt B-körkort går vid en totalvikt på 3,5 ton. Men om bilen är eldriven så stjäl batteriernas vikt lastförmåga. Därför har många länder i EU beslutat att det är en viktgräns på 4,25 ton som gäller om bilen är eldriven – då skulle det vara mycket lättare att gå över till elbilar och rekrytera förare. Men i Sverige utreddes frågan i evigheter av Transportstyrelsen som bara hittade problem. Utan att vad det verkar ha lyssnat på de länder som infört den nya regeln.
– I Norge har vi på Bring 100 bilar som kör enligt undantagsregeln på högre vikt. EU har för snart två år sedan gett sitt godkännande till detta och många EU-länder har utan problem ändrat lagstiftningen. Vad är det då som gör att våra myndigheter inte kan ringa sina kollegor i länder som har infört systemet och fråga ”Hej – hur gick det?”. Det borde ta några dagar – i stället väntar vi i åratal.
Cathrine bor på landet och jobbade ursprungligen inom vården. När den egna brunnen en dag på 90-talet sedan sinade, fick hon en tankeställare och bestämde sig för att göra helt om i yrkeslivet och sedan dess är det miljö och hållbarhet som gäller. Och för Bring handlar det inte bara om fordon. Att göra fastigheterna energieffektiva är en mycket viktig punkt. Och att hantera en situation där man plötsligt är drivmedelsproducent själv – från solceller på taket.
– Vi försöker ju ändra beteenden också. Alla leveranser behöver inte komma redan nästa dag. Däremot vet vi att mottagna gärna vill veta när leveransen kommer. På så sätt kan man samlasta och minska antalet fordon på vägarna.
– Eller vårt projekt ”Älskade stad” där vi kör ut varor med elcyklar eller andra elfordon och samtidigt hämtar in tomma emballage.
– Allt handlar om hållbarhet idag. Får vi bara politiken att ändra sina gamla beslutsmodeller så kommer det kunna gå undan! Jag förstår på fullt allvar inte vad man väntar på.