
Seminarieprogram fredag 4 april
eComExpo är kanske landets största mötesplats för dig som vill veta mer om hållbara transporter. Förutom utställare och möjlighet till provkörning av eldrivna fordon av alla slag, fanns här ett digert seminarieprogram. Två fullspäckade dagar med samtal om allt från vätgas och megawattladdning till drönarleveranser.
Moderator som leder oss under de två dagarna:

Pernilla Ström
är moderator, kolumnist, småföretagare och samhällsdebattör.
09:00
Framtiden för laddning av el-lastbilar: Infrastruktur, marknad och innovation
El-drivna lastbilar når nu prestanda som matchar eller överträffar traditionella dieselfordon. Samtidigt möjliggör branschens satsning på laddinfrastruktur utrullningen av Megawatt Charging System (MCS), vilket ses som en avgörande faktor för storskalig elektrifiering av tunga transporter. Trots att total ägandekostnad (TCO) närmar sig paritet med diesel på vissa rutter, finns det fortfarande utmaningar kring laddning och ruttplanering som gör att många åkerier tvekar inför övergången. För att säkerställa en smidig och effektiv omställning krävs en bred samverkan mellan alla aktörer i ekosystemet.
Den här programpunkten utforskar hur marknaden för publik laddning av el-lastbilar kommer att utvecklas fram till 2035, vilka tekniska och regulatoriska förändringar som påverkar infrastrukturen och hur samverkan mellan aktörer kan påskynda omställningen.
I den här programpunkten berörs bland annat följande frågeställningar:
Hur kommer marknadsstrukturen för publik laddning av el-lastbilar att utvecklas fram till 2035, och vilken roll spelar aktörer som energibolag och laddoperatörer (CPOs)?
Vilka samarbetsmodeller mellan åkerier, laddoperatörer och elnätsbolag krävs för att skala upp laddinfrastrukturen på ett effektivt sätt?
Vilka laddningsstandarder och teknologiska innovationer, såsom MCS och smarta styrsystem, kommer att vara avgörande för marknadens utveckling?
Hur kan prismodeller för laddning (per kWh, abonnemang, volymavtal) utformas för att skapa en balans mellan kostnadseffektivitet för åkerier och lönsamhet för laddoperatörer?
Hur kan digitalisering och dataanvändning optimera placering, drift och tillgänglighet av laddningsstationer för el-lastbilar?
Vilka faktorer avgör var framtidens laddningshubbar för tunga fordon kommer att byggas, och hur kan dessa utformas för att skapa en smidig och effektiv laddningsupplevelse för förare?
Denna programpunkt samlar experter och branschledare för att diskutera vägen framåt och identifiera de lösningar som krävs för att skapa ett robust och hållbart ekosystem för el-lastbilar.
Medverkande:
Staffan Lindström, Engagement Manager and Renewable Energy Lead Implement Consulting Group AB.
Rikard Boije af Gennäs, Managing Partner and eMobility Lead Implement Consulting Group AB.
Gustaf Länn, Uppdragsledare för Nationell samordning för laddinfrastruktur Energimyndigheten.
Oskar Fransson, Affärsutvecklare, eMobility, Skellefteå Kraft.
Pontus Finnström, Head of Business Development & New Markets, Erinion.
Kristina Nilsson, SVP Charging & Infrastructure Solutions Volvo Energy.
09:40
Elektrisk stadsdistribution – Utmaningar, framgångshistorier och vägen framåt
Elektrisk stadsdistribution är avgörande för hållbara transporter i stadsmiljöer, men övergången till eldrivna fordon innebär många utmaningar. I denna programpunkt tar vi upp både hinder och framgångar, och vi diskuterar vad som krävs för att påskynda omställningen. Du får höra från branschledare och pionjärer inom eldrivna lastbilar, som delar konkreta exempel från verkligheten. Målet är att ge en praktisk och tydlig bild av nuläget och visa hur vi tillsammans kan ta elektrisk stadsdistribution till nästa nivå.
I den här programpunkten berörs bland annat följande frågeställningar:
Vilka är de största utmaningarna för elektrisk stadsdistribution?
Infrastruktur:
Hur kan vi säkerställa att det finns tillräckligt med laddstationer i stadsmiljöer för att stödja en storskalig övergång till eldrivna lastbilar? Vad behövs för att laddinfrastrukturen ska vara praktisk för chaufförer?
Kostnader:
Hur kan företag hantera de initialt höga kostnaderna för att investera i eldrivna lastbilar och vilken roll spelar laddteknik utan sladd i att sänka kostnaderna?
Batterikapacitet och räckvidd:
Är dagens batterikapacitet tillräcklig för de krav som finns inom stadsdistribution? Vilka är chaufförernas erfarenheter när det gäller räckvidd i praktiken?
Vilka städer är föregångare i utvecklingen av elektrisk stadsdistribution?
Vad krävs för att övervinna kvarstående hinder?
Vilka teknologiska innovationer behövs för att ta elektrisk stadsdistribution till nästa nivå?
Hur kan vi påskynda utbyggnaden av laddinfrastruktur för att möta både dagens och framtidens behov?
Vilka ekonomiska incitament kan sättas på plats för att snabba på omställningen och göra det enklare för företag att investera?
Medverkande:
Pär Hildestrand, eMobility Manager, Mercedes-Benz Lastbilar Sverige.
Catherine Löfquist, Hållbarhetschef, Bring.
Tobias Henmark, ansvarig e-mobility Preem.
10:20
Så skapas utsläppsfria och tysta byggarbetsplatser
Bygg- och anläggningssektorn står för en betydande del av Sveriges utsläpp av växthusgaser. För att minska klimatpåverkan krävs en omställning till eldrivna maskiner och utsläppsfria byggarbetsplatser. Men hur når vi dit?
Denna programpunkt utforskar viktiga frågor som påverkar utvecklingen:
Kundperspektivet:
Vad krävs för att fler ska välja eldrivna maskiner? Är ekonomiska incitament eller skärpta miljökrav en del av lösningen?
Lagstiftning och upphandling:
Kan Sverige följa Norges exempel och införa lagkrav på utsläppsfria byggarbetsplatser? Hur kan offentliga upphandlingar driva på omställningen?
Energiförsörjning:
Hur säkerställs tillräcklig elkapacitet på byggarbetsplatser? Vilken roll spelar snabbladdning, batteribyten och lokala lösningar som solpaneler och batteribanker?
Teknik och prestanda:
Är dagens batteriteknik tillräckligt utvecklad för att klara en hel arbetsdag? Hur står sig eldrivna maskiner i tunga arbetsförhållanden?
Ekonomi och konkurrenskraft:
Är eldrivna maskiner en långsiktigt hållbar investering?
Genom att belysa dessa aspekter får vi en tydligare bild av hur framtidens utsläppsfria och tysta byggarbetsplatser kan bli verklighet.
Medverkande:
Per Erik Österlund, Project Manager Clean Vehicles and fuel Stockholms Stad.
Fredrik Holmquist, VD Maskinia.
Leif Nysmed, Riksdagsledamot C.
Henrik Nilsson, projektchef Skanska.
11:00
Accelererad omställning för nyttofordon: Strategier och lösningar
För att nå klimatmålen och minska transportsektorns utsläpp behöver vi påskynda omställningen av nyttofordon. Denna programpunkt fokuserar på strategier och lösningar för en snabbare övergång till hållbara fordon, samt hinder och konkreta åtgärder för industrin, beslutsfattare och andra aktörer.
I den här programpunkten berörs bland annat följande frågeställningar:
Teknologiska och ekonomiska drivkrafter
Innovation, nya affärsmodeller och investeringar i hållbar teknik är avgörande för omställningen. Hur kan näringsliv och offentlig sektor samarbeta för att skapa incitament och påskynda utvecklingen? Vilka system finns för ruttomtimering och hur används AI för planering av transportvägar?
Regulatoriska och politiska bromsklossar
Lagstiftning och politiska beslut spelar en avgörande roll i omställningen, men kan samtidigt skapa hinder. Vilka regelverk försvårar omställningen, och hur kan de anpassas för att driva snarare än hämma utvecklingen?
Omvärldsläget och dess påverkan på omställningen
Geopolitiska spänningar, ekonomiska kriser och globala händelser påverkar förutsättningarna för hållbar omställning. Hur kan vi navigera osäkerheter och säkerställa att hållbarhetsarbetet inte bromsas av yttre faktorer?
Vägen framåt – samverkan och strategier
För att lyckas krävs samarbete mellan näringsliv, politik och civilsamhälle. Vilka strategier och partnerskap behövs för att skapa en långsiktig, hållbar omställning?
Målet med denna session är att identifiera konkreta åtgärder och strategier som kan implementeras för att öka takten i omställningen för nyttofordon.
Medverkande:
Lars Strömgren (MP) Trafikborgarråd Stockholms Stad.
Patrik Lindergren, CTO Vialumina.
Tobias Henmark, ansvarig e-mobility Preem.
Lars Reinholdsson, VD LBC Frakt.
Mattias Goldmann, VD och grundare 2030-sekretariatet.
11:40
Eldrift utan effektbrist – så går det till
Ellastbilen är framtiden, men i delar av landet finns inte den effekt som behövs för att kunna snabbladda många stora fordon samtidigt. Dessutom kan vissa transportbehov lösas bättre på andra sätt än med snabbladdade batterilastbilar. I detta rappa seminarium presenteras fyra tekniker för eldrift med mindre av snabb och dyr laddning; elvägar där elen finns i vägbanan, bränsleceller med förnybar vätgas som tankas på ett par minuter, batteribyte där man får ett nytt fulladdat batteri på särskilda stationer, och Vehicle-to-grid och effektbalansering så att många tunga fordon kan laddas samtidigt utan så stora krav på effekt. Samtalet inleds med en kort trendspaning om lastbilsmarknaden i Sverige 2025, därefter presenteras teknikvalen och slutligen diskuteras vilka förutsättningar dessa tekniker har för transportsektorns omställning.
Medverkande:
Mattias Goldmann, VD och grundare 2030-sekretariatet.
Sofia Rosqvist, Senior Business Development Manager Zaptec.
Fredrik Landegren, VD TRB.
Kajsa Ivansson Sognefur, chef NIO Power Europe.
13:15
Elektrifieringen i ett skandinaviskt perspektiv
Norge har ledartröjan när det gäller elektrifiering av personbilsflottan och Danmark är på god väg att ta ledartröjan för elektrifieringen av den tunga trafiken. Hur ser Sveriges elektrifieringsambitioner ut och vad kan vi lära av varandra? Välkommen till ett samtal där vi jämför data, initiativ och styrmedel i de tre skandinaviska länderna.
Medeverkande:
Arnhild Wartiainen, Fagsjef Drivkraft Norge.
Jeppe Hartman, Politisk chef Drivkraft Danmark.
Thomas Schölin, Vice VD Drivkraft Sverige.
14:00
Skala upp elektrifiering – hur går man från få fordon till full elektrifiering?
Att elektrifiera en hel lastbilsflotta är en ambitiös och komplex process som kräver noggrann planering och samarbete. I denna programpunkt kommer vi att dyka djupt in i de utmaningar och framgångar som följer med en sådan omställning. Vi kommer att höra flera personer som delar sina erfarenheter och lärdomar från ett verkligt projekt.
Målet är att ge en tydlig och praktisk förståelse för hur man kan skala upp från några få elfordon till en helt elektrifierad flotta, och att diskutera de strategier och partnerskap som är nödvändiga för att lyckas.
I den här programpunkten berörs bland annat följande frågeställningar:
Vad var drivkraften att gå all in på elektrifiering?
Vilka samarbetspartners behöver man ha med sig för att ro ett sådant här projekt i land?
Vilka tekniska och ekonomiska aspekter måste man fundera kring?
Att göra det här steget är mer än att beställa lastbilar. På vad sett har det förändrat åkeriet utöver lastbilarna?
Har engagemanget skapat ringar på vattnet?
Hur ser transportköparnas roll ut i detta?
Vad har varit mest överraskande under denna resa?
Medverkande:
Viktor Falkenklev, VD, Falkenklev Logistik.
Alessio Dastice, Sales Manager, Erinion.
Olov Petrén, Lokalt hållbarhetsansvarig Scania (Syd och Väst).
14:40
Ny rapport släppt: Så kan Stockholm bli en elektrifierad huvudstad 2030
2019 presenterade Scania, Ellevio och Volkswagen en rapport om hur Stockholm skulle kunna bli en elektrifierad huvudstad till 2030. Rapporten blev grunden för diskussioner med Stockholms Stad och ledde fram till att staden 2021 grundade Elektrifieringspakten, där näringsliv och politik samverkar för att driva på elektrifieringen. I en tid när gröna omställningen är omdebatterad på grund av försenade projekt och en långsammare takt i omställningen krävs uthållighet och långsiktighet från näringslivet och politiken. Nu med endast fem år kvar till 2030 har de tre företagen, genom WSP, tagit fram en ny rapport som ger en bild av var vi står idag – vad har hänt och vad har inte hänt? Och vad krävs för att elektrifieringsvisionen ska kunna bli verklighet? Den nya rapporten presenteras just här på eCom Expo.
Medverkande:
Johan Uhlin, VD Scania Sverige.
Johan Lindehag, VD Ellevio.
Sten Forsberg, Sverigechef Volkswagen Personbilar.
Lars Strömgren, Trafikborgarråd Stockholms Stad.
Albert Petersson, Energikonsult WSP.
