Krockkuddar, farthållare och centrallås

Det brukar dröja några år innan ny teknik letar sig från personbilarna till transportbilarna.
Men vi ser ett tydligt trendbrott för eldrivna skåpbilar och pickuper. Och det är här batterirevolutionen tar fart på riktigt.

Overhead-bilderna flimrar förbi i det lilla mötesrummet hos Inzile i Västervik. Bilderna visar de nya elbilarna som Inzile bygger för budfirmor, kommuner och förvaltningar runtom i Sverige. Allt verkar så klokt och uppenbart.

Det är klart att min matkasse ska levereras med en elbil i stället för en stor lastbil med dieselmotor. Det är klart att min ”äggman” som kör runt med en gammal skåpbil med dieselmotor ska byta till en elbil. Och såklart kommer jag att inom ett par år att åka en självkörande elbil till och från parkeringsplatsen på Arlanda.

Batteritillverkaren Northvolts grundare och vd Peter Carlsson brukar vid sina presentationer nämna att hälften av alla nya sopbilar som köps i Europa i dag drivs av elmotorer. Bara det är en liten revolution i sig men den är logisk och förutsägbar. Även om det tagit tid.

Tesla presenterade sin första modell, Model S, för tio år sedan. Förra året presenterade Volkswagen sin första elbil i den nya ID-familjen. Vi kan säga att 2020 var året då elbilen fick sitt definitiva genombrott i Europa. Lite i skuggan av personbilarna rullade tillverkare som Renault. Ford och Volkswagen också fram eldrivna transport- och skåpbilar.

Anledningen till att det dröjt tio år är så enkel som: pengar. För om personbilsbranschen brottas med begrepp som körglädje och känsla för varumärke handlar det i transportbilsbranschen om kostnad per mil. Inget annat. Hittills har det helt enkelt varit för dyrt att bygga batterier. Men när kostnaden nu snabbt närmar sig 100 dollar per kWh batteri blir det till och med lönsammare att köra elbil än bensin- eller dieselbil.

Scanias vd Henrik Henriksson säger i boken ”Batterirevolutionen – Northvolt och den nya svenska bilindustrin” att han tror att 2025 blir det stora genombrottsåret för den eldrivna lastbilen. Då blir lastbilen med elmotorer och batterier billigare att köra per mil än dagens dieseldrivna lastbil. Och eftersom transportbilsbranschen handlar allra mest om kostnad per mil kommer elbilen att bli dominerande även vad gäller fjärrtrafik.

Andra, som Renaults nye vd Luca de Meo, tror inte på batterier utan satsar i stället på vätgas och bränsleceller till Renaults kommande transportbilsprogram.
Jag rullar ljudlöst in på gågatan framför butikerna i Hökarängen, ett mindre förortscentrum utanför Stockholm. Det är en tidig förmiddag en vardag och butikerna ska precis öppna. Jag behöver ropa lite för att en grupp som samlats på gatan ska flytta på sig lite. Skåpbilen från Inzile kunde ha levererat varor till sybutiken eller butiken för barnkläder. Men den här gången handlar det bara om att ta fina bilder till Teknikens Värld. Många nyfikna kommer fram och tittar på bilen. Alla tycker att den ser lite gullig ut och alla tycker att det är väldigt smart med eldrift här mitt bland butikerna och gågatorna.

När jag lämnar tillbaka vår Inzilelastbil vid lastkajarna på Årstafältet strax söder om Stockholm är jag tillbaka i dåtiden. Här dundrar lastbilarna fortfarande och det är så omodernt det kan bli.

Visst kommer vi att behöva bensin- och dieseldrivna fordon på våra vägar i många år till men de korta transporterna runt stadskärnan kommer snabbt att bli både rena och ljudlösa.

Jan-Erik Berggren
reporter på Expressen och Teknikens Värld samt författare till boken ”Batterirevolutionen – Northvolt och den nya svenska bilindustrin” (finns på Adlibris och Bokus)