Hetaste branschen 2022: Elektrifiering av tunga transporter. Regeringen satsar 550 miljoner

Elektrifieringen av transportsektorn kommer att bli en betydligt större fråga än vad elbilarna blev. Det menar bedömare både från transportbranschen, fordonsindustrin och energisektorn. Regeringens nya stöd på 550 miljoner kronor för regionala elektifieringspiloter att delas ut under 2022 bekräftar bilden.

– Detta är den hetaste branschen av alla just nu, säger Anna Fägersten på branschmässan eComExpo.

 

Elektrifieringen av privatbilismen har nu kommit så långt att den rullar på av sig själv och allt fler tillverkare har aviserat att de slutar utveckla förbränningsmotorer. Nu menar bedömare att det är elektrifieringen av transportsektorn som blir det riktigt stora paradigmskiftet. Inte minst då regeringen så sent som den 10 februari presenterade ett stöd på 550 miljoner för ändamålet att delas ut under 2022.

Anna Fägersten är projektledare för eComExpo som går av stapeln i Arlandastad i April. En av världens första mässor med totalt fokus på omställningen av transportsektorn.

–Eldrivna transporter kommer att förändra på så många plan, säger Anna Fägersten.

–Logistikbolag kommer att producera egen solenergi på taken till lager och terminaler. Vi kommer att få se allianser mellan transportföretag och elbolag där det inte är givet vem som är säljare och vem som är köpare. Ska man ladda med köpt billig el på natten och sälja sin egen solel på dagen? Kan lastbilarnas batterier hjälpa till att stabilisera elnätet?


Anna Fägersten, projektledare för eComExpo

En sak som också diskuteras är när på dygnet transporter sker. Eftersom eldrivna last- och transportbilar är tysta är det möjligt att mer transporter sker nattetid. En ökad andel små försändelser gör också att vi kan komma att se fler små elfordon – mer eller mindre självkörande. Allt från elcyklar till drönare på hjul.

Det kan också bli fråga om nya sätt att bygga terminaler och lager.

–Man har av tradition byggt med lastkajer som lastbilar backar upp emot, helt enkelt för att man inte vill ha in avgaser i byggnaderna. Nu kan man i stället lasta inomhus från sidan vilket gör allt mycket enklare och snabbare – men i gengäld krävs nya sätt att bygga.

Inte bara fordon
Det finns också en annan del av transportnäringen där utvecklingen rusar: gods- och materialhantering. Eldrivna gaffeltruckar har varit vanliga länge liksom gruvmaskiner. Nu kommer lastare och grävmaskiner på bred front och snart även traktorer.

–Vi hade en idé om en mässa för eldrivna fordon, men det visade sig snabbt att detta är en mycket bredare fråga som aldrig fått ett eget forum. Det blir en härlig blandning av allt från kraftbolag till lastbilar, elmotorcyklar och företag som bygger laddningssystem i storlek XL.

Mässan har noterat intresse från håll som annars inte brukar gå på ”bilmässor”.

– Det är allt från stadsplanerare och människor som arbetar med logistikflöden till de som vill dra i gång små budföretag med elcyklar. Men också nyfikna åkare och chaufförer. Det känns som om det är en helt ny bransch som växer fram där energi, logistik och transport vävs ihop.